Volvo Koras som Sveriges Favoritmärke för Bilsdesign: Kantar Sifo Undersökning Avslöjar Överraskande Resultat

– SPonsrad artikel

Sverige, känt för sin minimalistiska designfilosofi och uppskattning av funktionell elegans, har utnämnt Volvo som det mest estetiskt tilltalande bilmärket enligt en nylig undersökning utförd av...

Skriven av
Redaktionen
den
27/9/2023
Kategori
Bil & motor

Sverige, känt för sin minimalistiska designfilosofi och uppskattning av funktionell elegans, har utnämnt Volvo som det mest estetiskt tilltalande bilmärket enligt en nylig undersökning utförd av Kantar Sifo på uppdrag av bilförmedlaren Kvdbil. En enkät som ställdes till över 1 400 svenskar för att identifiera det bästa designmärket visade att en överväldigande majoritet på 13% av respondenterna föredrog Volvo. På andra plats säkrade Audi 6% av rösterna, följt av Porsche (5%), BMW (5%) och Mercedes (4%). Denna svenska seger lyfte även ett annat lokalt bilmärke i rampljuset.

Oväntad Elegans:Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil, uttryckte sin förvåning över resultaten. "När man diskuterar Volvo är design vanligtvis inte det första som kommer att tänka på. Istället brukar fokus ligga på aspekter som säkerhet, kvalitet och lång livslängd. Men Volvo har en tydlig skandinavisk stil som betonar enkelhet, elegans och funktionalitet. Det är något som tydligen tilltalar oss svenskar," sa Daniel Odsberg.

Olika Smaker och Preferenser:Kvdbils undersökning avslöjade också att olika grupper har olika smaker när det gäller bilars design. Kvinnor (13%) visade något större förtjusning för Volvo än männen (12%). Det är dock bland den yngre generationen som Volvos design gjorde starkast intryck. I åldersgruppen 18-34 ansåg hela 16% att Volvo hade den mest tilltalande designen, jämfört med bara 8% av dem som var mellan 56 och 79 år gamla.

Smaken i design varierade också beroende av var i landet man bodde. Stockholmarna (15%) föredrog klart Volvo framför Malmöborna (7%), där BMW (8%) istället var mer populärt. Men även på andra platser, som i Småland och på Öland och Gotland, förlorade Volvo på designfronten. Här var det istället Porsches unika och ikoniska design som väckte mest beundran, med Saab på en överraskande tredje plats.

Ägarnas Åsikter:Men vad tycker då ägarna till de olika bilmärkena? Det är vanligt att man har en förtjusning för det bilmärke man äger, men det finns tydliga undantag, särskilt bland märken som inte anses tillhöra premiumsegmentet. I vissa fall går det till och med så långt att man helt avvisar det egna märkets design. Till exempel ansåg ingen av de drygt 20 personerna som äger en Nissan att Nissan hade den mest tilltalande designen. Samma sak gällde för Fiat, Mitsubishi, Opel och Honda.

Bland de som ägde Mercedes (53%), Audi (46%) och BMW (37%) var däremot kärleken till det egna märkets estetik desto starkare. Märkbar var också att ägarna av dessa märken hade en helt annan inställning till Volvo än majoriteten. Bland Mercedes- och BMW-ägarna var det endast 4 respektive 3 procent som pekade ut Volvo som det snyggaste bilmärket. Bland Audi-ägarna var det 0 procent.

Topp 10: Bilmärken med Bästa Designen

  1. Volvo
  2. Audi
  3. Porsche
  4. BMW
  5. Mercedes
  6. Lamborghini
  7. Tesla
  8. Jaguar
  9. Saab
  10. Volkswagen

Om Undersökningen:Undersökningen utfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 12–16 januari 2023. Totalt intervjuades 1447 personer i åldern 18–79 år, varav 1020 personer som har tillgång till bil. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Sifos webbpanel.

Taggar:
Redaktionen

CFOsvepets redaktion med frilansande experter erbjuder djupgående finansiell analys och rådgivning för affärsframgång, med skräddarsydda lösningar för varje företags unika behov.