Vilken roll spelar globala löneutbetalningar för affärsstrategin?

– SPonsrad artikel

Löneutbetalningar har gått från att vara en rent administrativ funktion till något som påverkar företagets affärsstrategi på flera nivåer. Det handlar om investeringar i nya system och arbetssätt...

Skriven av
Daniel Eisenberg
den
15/4/2024
Kategori
Ekonomi

Löneutbetalningar har gått från att vara en rent administrativ funktion till något som påverkar företagets affärsstrategi på flera nivåer. Det handlar om investeringar i nya system och arbetssätt, men också om företagets arbetsgivarvarumärke och förmåga att använda data som business intelligence.

Utvecklingen går mot att ekonomichefen får allt större ansvar i frågor som till exempel digitalisering, riskhantering och prestation. Och nu även löneutbetalningar. Det är egentligen inte konstigt när det i slutändan handlar om investeringar i framtiden som ska betala av sig.

Här är de viktigaste delarna att tänka på när det gäller globala löneutbetalningar som en del av företagets affärsstrategi.

Från kostnad till värdeskapande

Ett skifte har skett på många företag från kostnader mot värdeskapande – även när det gäller aktiviteter som tidigare betraktats som rent administrativa. Ett företag som har gjort den här förändringen är Mynewsdesk, ledande inom PR och kommunikation med sin AI-drivna plattform för pressmeddelanden.

Mynewsdesk hade stora utmaningar med den manuella lönehanteringen, som tog mycket tid och ledde till frustration. Teamet var tvungna att ägna all sin tid åt att hantera olika system och regelverk för att uppfylla de lokala kraven i de länder där Mynewsdesk verkar. Till slut blev situationen ohållbar och ett förändringsprojekt för ökad effektivitet initierades.

Lösningen blev Deels Global Payroll som gör att de nu sparar 120 timmar varje månad och istället kan fokusera på värdeskapande och företagets kärnverksamhet. Läs mer om Mynewsdesks resa.

Ett globalt system vs. flera olika system för olika länder

Enligt en undersökning från Forrester och Deel använder globala företag i snitt 6 olika system för att hantera globala löner. Det här leder till en mängd olika problem och ökade kostnader, bland annat när det gäller felaktiga beräkningar, rapportering, compliance, service och medarbetarupplevelsen. 97 procent av cheferna uppger att en enda lösning i stället för flera vore värdefull eller extremt värdefull.

Bättre upplevelse för anställda

Korrekta löner, i rätt valuta, som kommer i tid skapar förtroende och nöjdhet hos de anställda. Lönesystem där medarbetaren själv kan gå in och se löneinformation ökar transparensen och förbättrar upplevelsen. Det här är viktiga faktorer när många företag brottas med ihållande talangbrist. Enligt samma undersökning från Forrester och Deel som nämndes ovan uppger 88 procent av cheferna att en enda integrerad lösning för lönehantering skulle påverka deras globala rekryteringar positivt.

Efterlevnad av lagar och regler

Lönehantering spelar en viktig roll i att säkerställa efterlevnad av lokala arbetslagar och regleringar som skatter och avgifter. Utmaningen blir större av att regelverk ständigt förändras. Komplexa lönehanteringssystem skyddar företaget från rättsliga problem och oförutsedda kostnader.

Automation

Genom att automatisera många delar av finansteamets uppgifter frigörs resurser. Det handlar om saker som att beräkna skatteavdrag, deklarera skatter och hantera direktinsättningar, och när detta inte längre belastar teamet spar företaget både tid och pengar. Många företag arbetar fortfarande till stor del manuellt med löner, och ofta beror det på att man använder flera olika system som inte är integrerade istället för ett system för allt som rör globala löner och HR.

Datainsikter

Det finns mycket insikter att hämta utifrån lönesystemens data. Använder företaget datan på rätt sätt kan ni dra värdefulla lärdomar om kostnader och trender i organisationens produktivitet och effektivitet. Det ger er möjlighet att fatta mer välgrundade strategiska beslut framåt.

Globala löneutbetalningar spelar redan idag en viktig roll för affärsstrategin i många företag, och här finns en stor potential när det gäller både värdeskapande och kostnadskontroll.

Taggar:
Daniel Eisenberg

Daniel är Head of Expansion Norden för Deel – en HR-plattform för globala team som hjälper företag att förenkla alla aspekter av att hantera en internationell arbetsstyrka. Han har över 20 års erfarenhet från tech-industrin och är passionerad kring den globala arbetsmarknaden och de möjligheter distansarbete erbjuder. Daniel bor med sin familj på Lidingö, efter att ha tillbringat ett år i Kenya med familjen samtidigt som han ledde sitt team helt på distans.