Tre strategier för att få betalt snabbare

– SPonsrad artikel

I en nyligen genomförd undersökning bland ekonomiprofessionella av APQC framkom det att försenade betalningar från kunder är en av de vanligaste utmaningarna för kassaflödeshantering som...

Skriven av
Redaktionen
den
8/3/2024
Kategori
Ekonomi

I en nyligen genomförd undersökning bland ekonomiprofessionella av APQC framkom det att försenade betalningar från kunder är en av de vanligaste utmaningarna för kassaflödeshantering som organisationer står inför 2024. Denna upptäckt är inte förvånande, då försenade kundbetalningar kan leda till likviditetsproblem som hindrar ett företag från att ta tillvara på viktiga affärsmöjligheter eller till och med bara hålla verksamheten igång.

APQC har granskat tvärsnittscykeltider för mottagning av kundbetalningar och identifierat tre effektiva strategier som ledande organisationer använder för att snabba på inkommande betalningar.

Strategi 1: Stärk kommunikationen med kunder

Att underhålla en god relation med kunderna och se till att fakturan hålls i deras medvetande är grundläggande. Det börjar med något så enkelt som att säkerställa att man har rätt faktureringskontakt hos kunden och att de är medvetna om betalningsfristerna. Organisationer bör ge kunderna åtminstone en årlig möjlighet att uppdatera sina kontaktuppgifter och skicka systemgenererade påminnelser när betalningsdagen närmar sig eller redan har passerats.

Strategi 2: Främja elektroniska betalningsalternativ

Att göra det lättare för kunder att betala, och tydligt visa dessa alternativ, kan också hjälpa till att minska cykeltiden för betalningar. Trots att en del kunder fortfarande betalar sina fakturor med papperscheckar, även 2024, föredrar många och skulle även välja att betala elektroniskt om möjligheten ges. Om du erbjuder elektroniska betalningsalternativ för kunder, se till att dessa alternativ är synliga och lättåtkomliga på fakturan.

Strategi 3: Effektivisera inkassoprocessen

Termen "inkasso" kan ofta förknippas med hårda brev och skadade kreditrelationer, men inkassoarbetet behöver inte alltid vara bestraffande. Att proaktivt följa upp med kunder som är sena med betalningar hjälper inte bara till att få betalt snabbare; i många fall uppskattar även kunden att bli påmind. I en företag-till-företag (B2B) kontext kan din kund tro att de redan har betalat när betalningen i verkligheten har misslyckats på grund av bedrägeri eller problem med deras leverantörsreskontra.

Uppföljningen ger även en möjlighet att arbeta tillsammans med kunder som har svårigheter att betala. Även om lönsamheten för ditt eget företag är högsta prioritet, kan det vara lönsamt att erbjuda flexibilitet om en av dina bästa kunder för tillfället kämpar ekonomiskt. Att behålla den kunden på lång sikt kan vara mer gynnsamt för ditt resultat än att aggressivt kräva betalning på bekostnad av affärsrelationen.

Balansera inkassoarbete med långsiktiga relationer

Försenade betalningar från kunder är en utmaning för alla branscher och bidrar till likviditetsutmaningar som kan vara förödande för ditt företag. Genom att hålla kontakten med dina kunder och göra det lättare för dem att betala, kan du hjälpa till att snabba på inflödet av kontanter. När kunder misslyckas med att betala i tid är uppföljning med ett robust inkassoarbete ett viktigt nästa steg, men det är viktigt att inte alienera dina mest strategiska kunder idag och förlora deras affärer i framtiden.

Taggar:
Redaktionen

CFOsvepets redaktion med frilansande experter erbjuder djupgående finansiell analys och rådgivning för affärsframgång, med skräddarsydda lösningar för varje företags unika behov.