Så får du globala anställningar att bli lönsamma

– SPonsrad artikel

När det pratas globala anställningar tänker många direkt på HR-avdelningen. Och visst, det är ofta där fokus ligger. Men när jag diskuterar med företagsledare idag, ser jag en större bild...

Skriven av
Daniel Eisenberg
den
12/2/2024
Kategori
Personal

När det pratas globala anställningar tänker många direkt på HR-avdelningen. Och visst, det är ofta där fokus ligger. Men när jag diskuterar med företagsledare idag, ser jag en större bild. De ser globala anställningar som en affärskritisk strategi.

 

För dessa företag är globala anställningar nyckeln till att expandera, skala upp och spara resurser. Det handlar om att anställa rätt folk för rätt pris för att kunna konkurrera på en global marknad. Själv är jag mer av en nätverksbyggare och säljare än någon som räknar kronor och ören. Så har det alltid varit. Men samtidigt vet jag att personalen är det som ofta skapar vinsterna – eller kostnaderna – beroende på hur du leder och rekryterar.

 

Den globala arbetsmarknaden förändras i snabb takt, och det har den gjort ett tag nu. Distans- och hybridarbete har inte bara blivit normen, det är nu en global rörelse som förändrar spelreglerna. Vi ser det i allt från stigande löner i lågkostnadsländer till nya tillväxtmöjligheter för företag som vill ta steget ut i världen.

 

Bilden håller på att förändras av globala team som något enbart för techbolag och start-ups. Allt fler industribolag i traditionella branscher söker sig till globala anställningar av distansarbetare för att hitta rätt kompetens. Men att lösa talangbristen med globala anställningar för att spara tid och pengar, eller att kunna expandera internationellt snabbt och effektivt – det handlar självklart om företagets ekonomi.

 

Så hur använder vi den här gränslösa arbetsmarknaden för att bli mer lönsamma?

 

Jag ser tre nyckelstrategier som de mest framgångsrika företagen använder:

 

1. Konkurrenskraft i erbjudandet

Med rätt personal kan du skapa ett starkare erbjudande, det säger sig självt. Och om den personalen finns någon helt annanstans på jorden – låt inte det stoppa dig.

 

2. Effektivitet i interna processer

Med personal utspridd över landsgränser eller många olika interna system skapas ineffektivitet och kostnader. Hittar du ett system som löser allt – desto enklare för alla. Det sparar pengar, tid, kraft och ger en bättre upplevelse till de anställda.

 

3. Snabbhet

Tid är pengar, det vet vi alla. Men handlar inte bara om att hålla koll på räntor och inflation. Det handlar om att inte bli omsprungna av konkurrenterna. Med ett team som sträcker sig över tidszoner kan vi accelerera våra projekt och hålla takten med en värld i ständig rörelse.

 

Det gäller att lyfta blicken. Finanschefen behöver börja tänka personal, och personalchefen finans. Vi alla behöver titta bortom gränserna för att se de nya möjligheterna.

 

Så får du globala anställningar att bli lönsamma.

Taggar:
Daniel Eisenberg

Daniel är Head of Expansion Norden för Deel – en HR-plattform för globala team som hjälper företag att förenkla alla aspekter av att hantera en internationell arbetsstyrka. Han har över 20 års erfarenhet från tech-industrin och är passionerad kring den globala arbetsmarknaden och de möjligheter distansarbete erbjuder. Daniel bor med sin familj på Lidingö, efter att ha tillbringat ett år i Kenya med familjen samtidigt som han ledde sitt team helt på distans.