Picsmart: Nordens motsvarighet till Instacart (US) tar in nya pengar

– SPonsrad artikel

Det svenska Food Tech-företaget Picsmart AB har snabbt etablerat sig som en ledande plattform inom dagligvaruhandeln och når nu över 1,5 miljoner användare runt om i Sverige. Med en stark tro på...

Skriven av
Redaktionen
den
27/9/2023
Kategori
Ekonomi

Det svenska Food Tech-företaget Picsmart AB har snabbt etablerat sig som en ledande plattform inom dagligvaruhandeln och når nu över 1,5 miljoner användare runt om i Sverige. Med en stark tro på sin fortsatta tillväxtpotential har Picsmart nyligen säkrat en investering på 30 miljoner kronor för att stödja sin expansiva resa.

Grundarna till Picsmart, Christopher Heybroek och Johanna Petersson, inledde sitt entreprenörskap med att lansera Food Tech-plattformen i början av 2020. Sedan dess har företaget växt i en imponerande takt och har som mål att uppnå en omsättning på 70 miljoner kronor för räkenskapsåret 2023/24.

"Vi räknar med att nå full lönsamhet under 2024, men planerna för Picsmart slutar inte där," säger Johanna Petersson.

Sedan sin grundande har Picsmart utökat sin närvaro kraftigt, särskilt i Stockholm, och under vintern 2022 öppnade de sin första butik i Malmö. I år har Picsmart fortsatt sin expansion med fler butiksöppningar i Skåne, och nästa steg på deras expansionskarta är Göteborg, Norden och Europa.

"Våra nya investerare är internationella och delar vår övertygelse om att Picsmart kan ta marknadsandelar i fler länder. Vi har starka och långsiktiga finansiärer, inklusive flera family offices, som inte bara stöder vår expansion ekonomiskt utan också aktivt delar med sig av sina nätverk och erfarenheter," tillägger hon.

Efterfrågan på E-grocery förväntas fortsätta öka, och den 19 september noterades Picsmarts motsvarighet i USA, Instacart, på NY Stock Exchange till en värdering på 9,9 miljarder dollar.

"Analytiker förutspår att andelen E-livsmedel kommer att öka till 15-18% fram till 2030 i utvecklade länder. I USA sker redan 11,2 % av dagligvaruförsäljningen online, vilket är den högsta siffran någonsin," kommenterar Johanna Petersson.

Även om siffrorna för E-grocery i Norden för närvarande är lägre, förväntas de växa kraftigt i framtiden. I Sverige representerar E-grocery redan en omsättning på cirka 2 miljarder euro. Med en ökad acceptans för nätbaserade inköp förväntas detta bli det naturliga sättet att handla dagligvaror på, inte minst med tanke på den teknologiska utvecklingen.

Men själva konceptet är inte nytt; det finns en historisk parallell till den moderna E-grocery i form av den gamla "mjölkbudet" som levererade lokala butikers produkter till dörren. För att säkerställa lönsamhet inom E-grocery idag krävs en modern tolkning av den historiska modellen, vilket Christopher Heybroek understryker.

"Lönsamhet, hållbarhet av den ekonomiska och operativa modellen, innovation och teknik samt hög kvalitet och lokal närvaro är nyckelfaktorer för vår framgång," säger han.

Picsmart strävar efter att hjälpa dagligvaruindustrin att digitaliseras samtidigt som de erbjuder hållbara och miljövänliga leveransalternativ.

"Vi bidrar också till att skapa levande städer och infrastrukturer när lokala butiker återupplivas i den digitala världen. På så sätt stöder vi visionen om 15-minutersstaden. På Picsmart är vi stolta över att fortsätta vår resa som 'The Nordic Modern Milkman'," förklarar Christopher Heybroek.

För Picsmart innebär detta att de kommer att fortsätta prioritera användarupplevelsen och göra den ännu mer individuellt anpassad.

"Precis som människor har appar för musik och BankID för identifiering, ska Picsmart bli en självklar del av människors vardag när det gäller matinköp," avslutar Christopher Heybroek.

Taggar:
Redaktionen

CFOsvepets redaktion med frilansande experter erbjuder djupgående finansiell analys och rådgivning för affärsframgång, med skräddarsydda lösningar för varje företags unika behov.