Mynt i framkant: Formar framtidens ekonomihantering för företag

– SPonsrad artikel

Sedan starten 2018 har Mynt etablerat sig som en framstående aktör inom det svenska fintech-landskapet, med en mission att förenkla ekonomisk administration för företag...

Skriven av
Sofia på redaktionen
den
8/2/2024
Kategori
Ekonomi

Sedan starten 2018 har Mynt etablerat sig som en framstående aktör inom det svenska fintech-landskapet, med en mission att förbättra ekonomisk administration för företag. Genom att förenkla hantering av utgifter och kvitton genom ett företagskort, har Mynt möjliggjort för företag att effektivt hantera och exportera transaktioner, inklusive kvitton, direkt till sitt bokföringssystem. CFOsvepet har intervjuat Baltsar Sahlin, VD på Mynt, för att utforska företagets strävan efter att erbjuda praktiska lösningar och samtidigt ligga i framkant i utvecklingen av morgondagens finansiella tjänster.

Hur ser du på framtiden för fintech-branschen i Sverige och vilken roll tror du att Mynt kommer att spela i denna utveckling?

Vi föreställer oss en framtid där finans, fintech och digitala tjänster integreras allt tätare. För företag innebär detta bland annat möjligheten att hantera en större del av sin ekonomi direkt i bokföringssystemet, och dessutom kanske man kommer ha fler digitala tjänster hos sin bank. Vår vision är att aktivt bidra till denna framtid, särskilt genom vår plattform som erbjuder partners möjligheten att integrera funktioner som företagskort och utläggshantering i sina egna system.

Vilka specifika innovationer eller strategier skiljer Mynt från andra aktörer på den svenska fintech-scenen?

Vi är fokuserade på företag och företagstjänster. Det är en viktig distinktion, eftersom kraven på en företagstjänst ofta är större och mer varierande beroende på storlek och bransch. Vi erbjuder både en tjänst som direkt riktar sig till slutkunder, ett företagskort med utläggshantering på mynt.com, samt vår plattform där vi erbjuder tjänster via partners, exempelvis Fortnox.

På vilket sätt använder sig Mynt av  avancerad teknologi som AI och automatisering för att göra era finansiella tjänster mer effektiva och tillgängliga för era kunder?

Vi är alltid kund- och problemfokuserade och har byggt vår lösning utifrån att hjälpa våra kunder. Där är automatisering en otroligt viktig del, eftersom det sparar tid och pengar. Ett exempel är vår funktion “smarta kvitton” som automatiskt matchar kvitton som delas med vår tjänst till rätt utlägg, oavsett om du skickar in det via kameran på mobilen eller från din email. 

Hur skulle du beskriva din ledarstil och företagets kultur, och vilken inverkan tror du det har på företagets strategi och innovation?

Vi har en kultur som bygger på mycket individuellt ansvar och passion för att lösa problem och att skapa en fantastisk produkt. Att alla på bolaget känner ett stort eget ansvar gör mitt jobb mycket roligare och enklare.  

Vilka är de största utmaningarna ni står inför och hur anpassar ni er för att möta dessa utmaningar effektivt?

För oss, som lägger stort fokus på produkten, utgör det en ständig utmaning att växa organisationen samtidigt som vi strävar efter att ha en så effektiv och snabb tech- organisation som möjligt för att möta kundernas behov. Det finns väldigt mycket att göra med vår produkt och för våra partners, vilket är både spännande och utmanande. 

Hur hanterar ni utmaningarna med att uppfylla GDPR och andra regleringskrav inom finanssektorn?

Det krävs ett stort fokus och rätt kompetens för att kunna hantera alla krav som finns och hur de samverkar med varandra. Vi är stolta över hur vi hanterar regleringskrav idag och vi har valt att ha både bra kompetens inom bolaget och ta hjälp från externa parter där det behövs.

Med tanke på ert fokus på företag i olika storlekar, hur planerar ert företag att skalas och expandera?

I takt med att vi får in större kunder behöver vi utveckla vår produkt mer, vilket betyder att vår produktorganisation ständigt måste växa för att hålla jämna steg med behoven. Vi har varit framgångsrika för små och medelstora företag, men det finns fortfarande mycket potential inom större företag och det är ett stort fokus för oss att kunna möta deras behov.  

På vilket sätt arbetar Mynt för att bidra till en mer hållbar och ansvarsfull finansbransch?

Att lösa problem för företag har alltid varit avgörande för oss. Att hjälpa företag att spara tid och pengar är grunden i vår tjänst. Vi ska skapa värde för våra kunder, långsiktigt och samtidigt driva vårt företag med positiva marginaler. Det kan låta enkelt, men grunden för hållbarhet och ansvarstagande ligger i att vi skapar stort värde hos våra kunder.

Taggar:
Sofia på redaktionen

Sofia är civilekonom med bred erfarenhet av att starta, driva och genomföra olika typer av projekt inom utvecklings- och förbättringsarbete inom bland annat agila arbetssätt och service design. Tillsammans med Frida är hon pågång med en ny podcast om AI för ledare och nyfikna.