Hur värderar man bolag i tidiga skeden (startups)?

– SPonsrad artikel

Många har nog sett artiklar de senaste två åren med rubriker som ”Bolaget fick sin värdering slaktad”, samtidigt som man under 2021 kunde läsa om bolag...

Skriven av
Hampus Sellmann
den
12/3/2024
Kategori
Ekonomi

Många har nog sett artiklar de senaste två åren med rubriker som ”Bolaget fick sin värdering slaktad”, samtidigt som man under 2021 kunde läsa om bolag som fick miljardvärdering samma år de startades. 

Hur kan det skilja sig så kraftigt på så kort tid?

Nedan graf visar kapitalresningar per runda och år, där man ser en kraftig ökning fram till 2021, för att sedan mattas av. Under en lång period innan 2021 hade vi nollränteläge i Sverige, vilket i princip gjorde att ”pengar var gratis”. Under den här perioden premierade investerare tillväxt i tidiga skeden (dvs omsättningstillväxt) och det spelade egentligen inte så stor roll hur mycket pengar bolaget förlorade. Detta bidrog också till att bolag behövde göra fler antal rundor för att täcka sina förluster.
När energipriser och inflation sedan började stiga och pengar slutade vara billiga, så ändrade många investerare viljan att låta bolag göra stora förluster. Över en natt ändrades investerares premiering från tillväxt mot lönsamhet. För många bolag var detta väldigt svårt, vilket gjorde att värderingarna ”slaktades”.
När man som entreprenör idag går och söker kapital har man därför en större bevisbörda på sig för att förklara sitt värde, och i många fall visa en väg mot lönsamhet. Därför är en bolagsvärdering även i tidiga skeden ett viktigt underlag att ha med sig

Hur värderar man då ett startup?

Allt handlar om risk och potential. Desto lägre risk och högre potential, desto högre värdering (allt annat lika). Huvudsatsen när man värderar startups är dock bolaget och de mjuka värdena som ligger till grund för värderingen. Det innebär att team, tjänsten i sig och liknande faktorer är av yttersta vikt för att ens få en investerare på kroken. Bisatsen är själva matematiken

Några faktorer som är viktigt att första när man värderar startups:

  1. Tid har ett värde. 10 miljoner i omsättning idag är mer värt än 10 miljoner i omsättning om 5 år
  2. Vikten av korrekt jämförbar data. Man ska jämföra äpplen med äpplen, det vill säga jämföra med bolag inom samma sektor och fas. Om man är ett svenskt fintechbolag som ska göra en pre-seed runda ska man inte jämföra sig med ett amerikanskt jättebolag som Stripe till exempel.
  3. Storytelling och tillit. Det gäller att skapa ett intresse hos investeraren och förklara huvudsatsen

När man värderar startups bör man alltid applicera flertalet fundamentalt olika marknadsmässiga värderingsmetoder. Det är essentiellt att beakta och respektera marknadens olika aktörer och dess föredragna värderingsmetoder. 

När man värderar ska man alltid följa de internationella riktlinjer och rekommendationer som erbjuds till exempel International Private Equity and Venture Capital Guidelines (IPEV). IPEV är globalt erkända rekommendationer som används för att värdera privata företag. Dessa riktlinjer syftar till att främja transparens, jämförbarhet och noggrannhet i värderingsprocessen och värderingsmetodiken för investerare, bolagsledningar och andra intressenter. Svagheten med breda och allmänna riktlinjer är dock att det ibland blir för generella och inte nödvändigtvis helt tillämpningsbara för att utvärdera marknadens intresse för ett visst bolag – då bör man alltid falla tillbaka på riktlinjens första och mest fundamentala punkt:

”Vad är det mest sannolika priset ett bolag hade köpts/sålts för på en öppen och fri marknad under normala marknadsförhållanden”

I Leonhs databas finns samtliga kapitalresningar som skett i Sverige, som sedan kategoriseras per fas och ber bransch. Det är viktigt när man värderar startups att därför jämföra med korrekt data och förstå hur olika branscher är värderade. Nedan visar en bild på vad samtliga pre-seed bolag varit värderade till per bransch. Där ser man tydligt att branscher som biotech, hårdvara och deeptech sticker ut kraftigt från övriga branscher. Det beror på främst att det är dyrt att utveckla bolag i dessa branscher och det krävs därför stora kapitalrundor, och för att inte entreprenörer ska förlora stora delar av sina aktier så behöver värdet ligga högt. Med det sagt är det också svårare att positionera sitt bolag mot dessa branscher och investerare kommer tydligt granska att bolaget till exempel är ett deeptech bolag och inte bara integrerat andra bolags mjukvaror i sin affärsmodell. 

Taggar:
Hampus Sellmann

Hampus är vVD och medgrundare av den digitala investmentbanken Leonh som specialiserar sig på bolagsvärderingar och bolagstransaktioner. Hampus har gedigen erfarenhet av Investment Banking och investeringar från Access Partners och HDR Partners. Han har även grundlig operationell erfarenhet från flera år som CFO i bolag ägda av riskkapital.