Hur Pizza Hut effektiviserade sin lönehantering

– SPonsrad artikel

När Pizza Hut expanderade genom ett förvärv av 200 restauranger i Storbritannien, Danmark och Sverige stod bolaget inför en utmaning: att integrera och effektivisera sina löne- och HR-processer i flera länder. Lösningen blev...

Skriven av
Daniel Eisenberg
den
31/3/2025
Kategori
Tips
När Pizza Hut expanderade genom ett förvärv av 200 restauranger i Storbritannien, Danmark och Sverige stod bolaget inför en utmaning: att integrera och effektivisera sina löne- och HR-processer i flera länder. Lösningen blev Deel.  

 

"Jag vill att lönehantering ska vara lika enkelt som att beställa en pizza [...]" säger Emily Curtis, Group Chief People Officer på Pizza Hut.   
Emily Curtis

För restaurangerna i Sverige innebar plattformsbytet möjligheten att förena befintliga, lokala system med en mer enhetlig och global lösning. Efter förvärvet hade Pizza Hut nämligen en spretig uppsättning av lönesystem: 

  • Sverige: Lokala plattformar var inte synkroniserade med företagets övergripande HR-struktur, vilket försvårade administration och rapportering.
  • Storbritannien: Två nyligen förvärvade bolag drev separata löne- och HR-system, vilket gjorde det svårt att hantera anställda effektivt. 
  • Danmark: System behövde byggas från grunden, med lokala regelverk som en utmaning. 

 

För en snabbväxande franchise var detta mer än ett tekniskt hinder – det var ett hot mot verksamheten. 

"Jag vill att lönehantering skulle vara lika enkelt som att beställa en pizza. Varje minut våra anställda lägger på administration istället för att betjäna kunder påverkar vår omsättning – särskilt när vi behöver modernisera och effektivisera löneprocesserna i etablerade marknader som Sverige" säger Emily Curtis. 

 

Därför valde Pizza Hut Deel 

Efter att ha granskat flera HR- och löneleverantörer inklusive ADP, Papaya Global, HiBob och BambooHR stod det klart att Deel var den enda helhetslösningen. Med sin integrerade plattform för löner, HR, IT och regelefterlevnad kunde Deel erbjuda den flexibilitet och effektivitet som Pizza Hut behövde. 

"Deel är den enda riktigt kompletta lösningen för att skala ett globalt team. När jag såg allt de kunde erbjuda i en enda plattform, insåg jag att de verkligen förstod våra utmaningar – särskilt i länder som Sverige, där vi behövde konsolidera flera separata system till en smidig lösning" säger Emily Curtis. 

 

Med Deel kunde Pizza Hut: 

  • Hantera löneutbetalningar och HR i flera länder från en och samma plattform. 
  • Integrera sina svenska enheter utan att behöva byta ut redan fungerande lokala system. 
  • Säkerställa regelefterlevnad med Deels automatiserade compliance-verktyg. 

 

Med en enhetlig, global plattform kan Pizza Hut nu fokusera på det de gör bäst – att servera sina kunder – samtidigt som de har full kontroll över sina löne- och HR-processer. 

Taggar:
Daniel Eisenberg

Daniel är Head of Expansion Norden för Deel – en HR-plattform för globala team som hjälper företag att förenkla alla aspekter av att hantera en internationell arbetsstyrka. Han har över 20 års erfarenhet från tech-industrin och är passionerad kring den globala arbetsmarknaden och de möjligheter distansarbete erbjuder. Daniel bor med sin familj på Lidingö, efter att ha tillbringat ett år i Kenya med familjen samtidigt som han ledde sitt team helt på distans.