Framtidens styrelserum: Boardeasers resa mot digital effektivisering

– SPonsrad artikel

Boardeaser, tvåfaldigt utsedda till Di Gasell, är en snabbväxande aktör i fintech-sektorn. Företaget levererar en innovativ molntjänst som effektiviserar och förenklar processer för styrelsearbete...

Skriven av
Sofia på redaktionen
den
23/2/2024
Kategori
Ekonomi

Boardeaser, tvåfaldigt utsedda till Di Gasell, är en snabbväxande aktör i fintech-sektorn. Företaget levererar en innovativ molntjänst som effektiviserar och förenklar processer för styrelsearbete, rapportering och koncernkonsolidering. CFOsvepet har haft förmånen att intervjua Pär Haga, vd och medgrundare i Boardeaser, för att få en unik inblick i bolagets framgångsrika resa och den fortsatta strävan att förbättra de tekniska premisserna för styrelse och ledning.


Vad inspirerade er att starta Boardeaser, och vilka specifika problem såg ni behövde lösas för styrelser och ledningsgrupper?
Vi såg att styrelser fortfarande jobbade på traditionella sätt, där digitalisering skulle effektivisera och förbättra många processer. Den första tjänsten vi utvecklade var vår styrelseportal, som underlättar styrelsens beslutsprocesser och kommunikation. Under utvecklingen av styrelseportalen insåg vi att en riktig effektivisering också måste inkludera ledning och externa intressenter. Med det kom vår utveckling av rapportering, koncernkonsolidering och bolagsadministration. Nu är vårt fokus att erbjuda en
helhetslösning för styrelse och ledning som verkligen underlättar för företag att jobba mot sina mål.

Hur ser du på framtiden för digitala verktyg inom styrelsearbete och företagsstyrning. Hur tror du att ni kommer att bidra till denna utveckling?
Kraven på styrelse och ledning ökar, det är snabbare affärsklimat och större mängder information som ska hanteras. Där tror jag att tekniken måste fortsätta utvecklas för att stötta både individ och organisation. De verktyg vi erbjuder i Boardeaser, gör det enklare att arbeta i strukturerade och professionella processer och ger både överblick och djupgående insikt i organisationen. På ett tidseffektivt sätt, dessutom. Jag har en stark tro på holistiska lösningar som hos oss, där styrelse och ledning kan jobba närmre varandra och sina externa intressenter. Det krävs för att kunna agera snabbt och på rätt grunder.

Hur samlar och implementerar ni feedback från kunder för att ständigt förbättra era tjänster och kundupplevelser?
Från dag ett har vi jobbat väldigt nära våra kunder i produktutvecklingen. Det är starkt förankrat i vår företagskultur att förenkla för våra kunder – och då måste vi lyssna på dem. Vi har rutiner för att fånga upp feedback i alla kundkontakter, från säljprocess till onboarding och support. Med hjälp av upparbetade interna processer för att samla in och prioritera ärendena, resulterar mycket av den feedback vi får snabbt i produktförbättringar.

Vilka är de största utmaningarna ni ser på den svenska och globala fintechscenen, och hur förbereder sig Boardeaser för att möta dessa utmaningar?
Just nu är det många bolag som tvingas ställa om från att jaga tillväxt till att försöka nå lönsamhet. Tillgången till riskkapital har begränsats markant, kombinerat med en lågkonjunktur, så det är många som står inför utmanande tider. Vi har kört bootstrappat utan externt kapital från start, så vi har klarat oss bra med bibehållen god tillväxt.

Hur skulle du beskriva din ledarstil och företagets kultur, och vilken inverkan tror du det har på företagets strategi och innovation?
Vår företagskultur genomsyras av en hjälpsamhet och pålitlighet, men också entreprenörskap och innovation. Att ”hjälpa till” är kärnan i Boardeaser och vi har en fantastisk kultur, där medarbetare hjälper varandra och våra kunder. Det skapar en trygghet och en gemenskap. För att bygga en innovationskultur måste man hela tiden säkerställa att medarbetarna vågar komma med idéer och att de känner sig trygga i att det är okej att misslyckas ibland. Man kan inte uppnå innovation utan att prova sig fram.

Taggar:
Sofia på redaktionen

Sofia är civilekonom med bred erfarenhet av att starta, driva och genomföra olika typer av projekt inom utvecklings- och förbättringsarbete inom bland annat agila arbetssätt och service design. Tillsammans med Frida är hon pågång med en ny podcast om AI för ledare och nyfikna.