Framtiden för företagsfinansiering: Invoiers AI-drivna innovation förändrar spelet för SMEs

– SPonsrad artikel

Invoier, en innovatör inom fintech-branschen, specialiserar sig på fakturafinansiering genom avancerad AI och dataanalys. Under ledning av Fredrik Mistander, som kombinerar teknikförståelse...

Skriven av
Sofia på redaktionen
den
14/2/2024
Kategori
Ekonomi

Invoier, en innovatör inom fintechbranschen, specialiserar sig på fakturafinansiering genom avancerad AI och dataanalys. Under ledning av Fredrik Mistander, som kombinerar teknikförståelse med innovativt tänkande, har Invoier blivit en nyckelspelare som erbjuder effektiva finansiella lösningar för små och medelstora företag. CFO-svepet har haft möjligheten att intervjua Fredrik Mistander, VD och medgrundare, om hur Invoier formar framtiden för företagsfinansiering.

Anmäl dig nu.  CFOsvepet tillsammans med Inoiver & Evolvefy, bjuder in till ett webinar den 14e mars, om smarta finanseringsstrategier för SME:s.

Hur anpassar Invoier sina tjänster för att möta de unika behoven och utmaningarna hos små och medelstora företag?

Merparten av alla svenska bolag behöver finansiering för att verksamheten ska växa. Det kan till exempel vara genom lån, checkkredit eller fakturaköp/factoring. Om du inte har en lång och bra historik så kan det vara svårt att få till en lösning med storbanken. Istället lånar man av vänner och bekanta, eller får en extremt kostsam deal med någon alternativ utlånare. De flesta bolagen betalar alldeles för mycket för sin finansiering. Invoier, som har EU som delägare, har i uppdrag att hjälpa bolagen att få tillgång till mer rättvis finansiering. 

Varje företag har unika förutsättningar och ofta innebär lösningen en kombination av finansieringsformer. Det är avgörande att kontinuerligt förstå företagarens behov och analysera vilken lösning som är mest fördelaktig. Eftersom många småföretagare hanterar sin ekonomi utanför vanliga arbetstider, måste lösningen vara tillgänglig dygnet runt. 

Med hjälp av dataanalys och AI-modeller kan vi effektivisera processerna och ständigt förbättra våra riskmodeller. Förbättrade riskmodeller innebär lägre riskpåslag och därmed lägre priser för kunderna. Vår viktigaste KPI från EU är att skapa bättre förutsättningar för bolagen.

Vilka är Invoiers långsiktiga mål och hur ser ni på företagets skalbarhet och expansionsplaner, både inom Sverige och internationellt?

Invoier har byggt och tillhandahåller en global marknadsplats för handel med fakturor. Man kan jämföra det med en aktiebörs, som till exempel Nasdaq, men hos oss handlas fakturor istället för aktier. Även om vårt huvudfokus idag är fakturor från små till medelstora företag i Norden, så planerar vi utrullningen till resten av Europa. Vi har de nödvändiga tillstånden för att agera i hela EU. Vi siktar på att bli den samarbetspartner som de flesta tänker på när de söker finansiering till sitt bolag. Först Norden, EU och sedan vidare ut i världen. 

Hur samlar och implementerar Invoier feedback från kunder för att ständigt förbättra era tjänster och kundupplevelse?

Vi får in massor av information från våra system som hjälper oss att förstå hur kunden rör sig under kundresan, till exempel var vi tappar dem och var de spenderar mest tid. Det ger en bra bild på hur kundresan fungerar. Men vi vet att den automatiskt samlade datan inte är allt, så vi pratar direkt med kunder genom intervjuer för att förstå vad de faktiskt tycker. 

Genom att kombinera den automatiska informationen med den manuellt insamlade får vi en rätt bra nulägeskoll på kundupplevelsen. En viktig del är att testa nya idéer. Genom att göra A/B-tester ser vi hur kunderna reagerar på förändringar. Det hjälper oss att fatta nya beslut och se hur de faller ut. Genom att hela tiden anpassa och utveckla hur vi jobbar vill vi inte bara göra kunderna nöjda, utan också överträffa deras förväntningar. Det är så vi bygger starka och långvariga relationer med våra kunder.

Vilka är de största utmaningarna ni ser på den svenska och globala fintechscenen, och hur förbereder sig Invoier för att möta dessa utmaningar?

Det är fantastiskt kul att som fintechbolag utmana storbankerna och skapa bättre kundupplevelser, och i många fall, bättre produkter. Dock ökar kraven (compliance) på oss fintechbolag, som lyder under tillstånd från Finansinspektionen, ständigt. Kraven finns för att säkra ett hållbart samhälle och få bort skumrasket som begår bedrägerier eller andra brott. 

På Invoier jobbar cirka 15 % av personalstyrkan heltid med att säkerställa att vi följer regelkraven och att vi hela tiden ligger steget före i regeluppfyllnad. På storbankerna antas ännu större andel jobba med compliance. Vi hade verkligen önskat att man kunde skapa ett gemensamt organ för att hantera generell penningtvätt, så inte varje enskilt fintechbolag behöver bygga organisationer som gör snarlika kontroller parallellt.

Med tanke på vikten av dataskydd och reglering inom finanssektorn, hur säkerställer ni att Invoiers tjänster uppfyller gällande GDPR-krav och andra relevanta säkerhetsstandarder?

Att lyda under tillstånd från Finansinspektionen innebär att vår verksamhet har en palett av processer och policys som sträcker sig över hela vår verksamhet. Vi har dedikerade teammedlemmar som ägnar sin tid nästan uteslutande åt att hantera dessa processer och krav. Därtill förstärks vårt engagemang genom samarbete med externa parter som konstant analyserar och säkerställer att vi inte bara uppfyller de fastställda kraven, utan även ligger steget före i att anpassa oss till eventuella förändringar inom regelverken. Detta är ett omfattande arbete men vi ser till att vi inte bara följer, utan även överträffar de nödvändiga kraven som ställs på oss.

Som ledare inom fintech, vad är dina personliga övertygelser om branschens framtid och hur påverkar dessa din ledarstil och strategiska beslut på Invoier?

Det är en fin balansgång att verka som utmanare där man vill få hela organisationen att springa snabbt och ha en känsla av startup- energi, samtidigt som den verksamhet vi bedriver kräver extremt bra kontroll och styrning eftersom vi hanterar stora kapitalströmmar. Fintech driver i många fall utvecklingen av finansbranschen och utmanar de gamla sätten hur allt har fungerat. Jag är övertygad om att det kommer fortsätta så. 

Som ledare gäller det att vi har en tydlig vision och tillräckligt momentum hela tiden för att ta oss förbi alla de hinder som uppstår. Det är många hinder… Vi springer konstant på outforskad mark där ingen har varit förut, vilket ibland känns avlägset från många vanliga bolag där man kanske mer fokuserar på att optimera KPIer på redan befintliga produkter eller mindre vidareutvecklingar av något man redan vet fungerar. Det krävs en viss personlighet att jobba mot en vision, men utan någon att ha någon att kopiera för att ta sig dit.

På vilket sätt bidrar Invoier till en mer hållbar och ansvarsfull finansbransch, och hur ser du på företagets roll i samhället?

Invoiers mission är att skapa bättre förutsättningar för små och medelstora bolag att få tillgång till finansiering. Bara under de senaste 12 månaderna har vi sänkt priset för flertalet av våra kunder vid flera tillfällen, eftersom vi har fått tillgång till attraktivare kapital. Med EU som delägare i bolaget är en central del av vår strategi det faktum att vår framgång mäts baserat på de förbättrade förutsättningar vi skapar för företagen, snarare än på vinsten.

En ytterligare aspekt är att vi kan erbjuda hållbara företag en ännu mer prisvärd finansiering. Vår produkt Green factoring riktar sig mot de bolag som kan uppvisa ett hållbarhetsfokus. Bolaget får då ytterligare lägre priser och kan dessutom visa att de även jobbar med hållbara finansiärer för sin tillväxt.

Hur ser du på den framtida rollen för teknologi som blockchain och kryptovalutor inom fakturafinansieringssektorn, och hur förbereder sig Invoier för dessa potentiella förändringar?

Ny teknologi kan möjliggöra många saker för ett snabbfotat bolag som oss. Till exempel optimeringar, större produktutbud, snabbare utrullning men också mer kreativitet. Vi jobbar redan idag med olika koncept inspirerade av blockchain och krypto för att till exempel se en faktura som ett separat handelsbart instrument. Vi delar en faktura i flera delar och kan därmed låta flera investerare köpa in sig på samma faktura, men med olika risk. Det är dock en fin balansgång eftersom många av våra samarbetspartners är avvaktande till just blockchain och krypto. Men det kommer att komma så vi tar steg för steg i rätt riktning.

Att driva fintechbolag är fantastiskt kul och skapar möjligheter att jobba med ny och kraftfull teknologi för att ta oss närmare målen!

MISSA INTE: CFOsvepet tillsammans med Inoiver & Evolvefy, bjuder in till ett webinar den 14e mars, om smarta finanseringsstrategier för SME:s.

Taggar:
Sofia på redaktionen

Sofia är civilekonom med bred erfarenhet av att starta, driva och genomföra olika typer av projekt inom utvecklings- och förbättringsarbete inom bland annat agila arbetssätt och service design. Tillsammans med Frida är hon pågång med en ny podcast om AI för ledare och nyfikna.