Anpassa och förbered: Agneta Molinders syn på krisberedskap i företag

– SPonsrad artikel

I en värld där oväntade händelser ständigt utmanar företagen, diskuterar vi med Agneta Molinder, Advisor Risk Management på Evolvefy, vikten av att vara förberedd på kriser...

Skriven av
Sofia på redaktionen
den
30/1/2024
Kategori
Ekonomi

I en värld där oväntade händelser ständigt utmanar företagen, diskuterar vi med Agneta Molinder, Advisor Risk Management på Evolvefy, vikten av att vara förberedd på kriser. Hon delar sin kunskap om hur företag kan minimera negativa effekter av sådana händelser

Hur har de senaste årens globala händelser påverkat företagens riskhantering och krisberedskap?

De senaste årens händelser har belyst behovet av robust riskhantering. Företagen har insett vikten av att vara flexibla och anpassningsbara, speciellt när det gäller att hantera oförutsedda situationer som påverkar både den interna verksamheten och externa marknader.

Vilka är de viktigaste lärdomarna som företag bör dra från pandemin och andra kriser för att förbättra sin krisplanering?

Att vara väldigt försiktig med att säga ”det händer inte oss” är nog den viktigaste lärdomen från pandemin. Vi lärde oss att detaljerad och förebyggande planering är avgörande. Att ha en realistisk ha en och uppdaterad plan för hur man hanterar omfattande samhällsstörningar är inte bara en fördel, det är nödvändigt för att säkra kontinuiteten i verksamheten.

Med tanke på det pågående kriget i Europa, ser du någon ”trend” hur företagen bör förbereda sig för dess potentiella ekonomiska inverkan?

Det är snart två år sedan Ryssland invaderad Ukraina. Företag med verksamhet i Ukraina drabbades på olika sätt. Precis som med pandemin så ser jag en större krismedvetenhet hos företagen. Idag tror jag att de flesta företag utvärderar allt från leverantörskedjor till ekonomiska förutsättningar ur ett krisperspektiv oftare och att de uppdatera sina kontinuitetsplaner därefter.

Vad innebär en eventuell recession för företag, och vilka steg kan de ta för att mildra dess effekter?

En recession kan innebära utmaningar, men också möjligheter. Företagen bör se över sina investeringar och kostnadsstrukturer, samt vara redo att snabbt anpassa sig till förändrade marknadsförhållanden. Jag tror på ett öppet klimat och att man diskuterar olika scenarier och vilka fördelar det kan innebära för företag. Gör man det regelbundet så tror jag man klarar av att ställa om snabbt när det behövs.

Kan du ge exempel på hur företag aktivt kan förbereda sig för framtida kriser?

Företag bör börja med att identifiera potentiella risker, skapa detaljerade kontinuitetsplaner och se till att rätt personal är informerad och förberedd. Regelbundna övningar och uppdateringar av dessa planer är också viktiga för att säkerställa deras effektivitet.

Agneta Molinder betonar vikten av proaktiv krisberedskap och föreslår praktiska steg för företag att implementera. Dessa inkluderar att identifiera kritiska processer, implementera kontinuitetsplaner, definiera ett kristeam och etablera en policy för kriskommunikation.

Källa: Evolvefy

Taggar:
Sofia på redaktionen

Sofia är civilekonom med bred erfarenhet av att starta, driva och genomföra olika typer av projekt inom utvecklings- och förbättringsarbete inom bland annat agila arbetssätt och service design. Tillsammans med Frida är hon pågång med en ny podcast om AI för ledare och nyfikna.